Reisbijbel

U bevindt zich hier:Home>Reistips>8 tips om een jetlag te voorkomen
TwitterFacebookYoutubePinterestInstagram

8 tips om een jetlag te voorkomen

Geschreven door  Reisbijbel
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Bijna iedereen die veel reist heeft er wel eens last van gehad: een jetlag. 
Een jetlag is een verstoring van het slaap-waakritme die optreedt wanneer je je in een relatief korte periode verplaatst naar een andere tijdzone, bijvoorbeeld door een vliegreis. Vliegen van de ene tijdzone naar de andere zorgt er namelijk voor dat de biologische klok in de war geraakt.

Ongeveer driekwart van de reizigers heeft last van een jetlag, maar de effecten zijn niet bij iedereen even zwaar. De symptomen van een jetlag zijn onder andere vermoeidheid, uitdroging, minder energie en weinig prestatievermogen. Deze symptomen kunnen de eerste dagen van een reis of vakantie bijzonder onaangenaam maken.

Er bestaat geen medicijn of behandeling tegen jetlag, maar wij zetten 8 tips voor je op een rij waarmee je de effecten van een jetlag aanzienlijk kunt verminderen.

1. Compenseer van te voren tijdsverschil

Begin een paar dagen voor je trip je slaappatroon aan te passen aan je bestemming.

Als je reist naar het oosten (met de tijd mee) kun je het beste de dagen voor vertrek iets vroeger op staan en gaan slapen. Voor het westen (tegen de tijd in) geldt het omgekeerde. Het beste is om het iedere dag met een half uur op te bouwen. Op deze manier compenseer je alvast een stuk tijdsverschil. Je moet niet langer of korter gaan slapen dan normaal, maar je nachtrust verleggen.

2. Plan je aankomst in de namiddag of vroege avond

Door pas laat in de middag of vroeg in de avond op je bestemming aan te komen heb je ter plaatse nog genoeg tijd om aan voldoende nachtrust te komen en kun je sneller wennen aan het tijdsverschil.

3. Zet je horloge op de tijd van de bestemming

Zet aan het begin van de vlucht je horloge op de tijd van de bestemming. Het helpt je wennen aan de nieuwe tijdzone. 

4. Pas je ritme zo snel mogelijk aan

Pas je aan boord van het vliegtuig al aan aan de lokale tijd van je bestemming. Probeer te slapen als het daar nacht is en wakker te blijven als het daar dag is. Houd ook rekening met de tijden waarop je eet. Dit helpt je lichaam wennen aan de nieuwe tijdzone.

Probeer als je eenmaal aangekomen bent op de plaats van bestemming ook zo snel mogelijk in je nieuwe ritme te komen. Ga niet slapen op een tijdstip waarop je dat normaal gesproken ook niet zou doen, maar ga juist actief door tot een normale bedtijd en zet de wekker om op het juiste moment weer op te staan.

5. Drink geen alcohol en koffie, maar wel voldoende water

Eén van de voornaamste oorzaken van jetlag is uitdroging. Op grote hoogte is de lucht droger en airconditioning in het vliegtuig versterkt dat effect. Zorg dus dat je meer drinkt dan je gewend bent. Op de meeste vluchten krijg je zoveel water te drinken als je wil.

Alcohol en cafeïne daarentegen drogen het lichaam uit en hebben in het vliegtuig een sterker effect. Het is dan ook af te raden om voor en tijdens de vlucht alcoholische dranken of koffie te drinken.

6. Blijf bewegen tijdens de vlucht

Lang stilzitten heeft gevolgen voor het lichaam. Over het algemeen wordt aangeraden om zeker elke twee uur even de benen te strekken.

Ook rekoefeningen kunnen helpen. Vaak vind je tips hiervoor in het in-flight-magazine in je stoel.

7. Eet bewust

Let tijdens je reis op wat je eet. Eet dus gezond en voldoende, maar niet te veel. Indien je wakker wilt blijven is het aan te raden om eiwitrijk voedsel en fruit te eten. Als je juist wilt slapen kun je beter voor koolhydraatrijke voeding kiezen.

8. Neem tijd om te acclimatiseren

Ga er van uit dat je wel een dag of twee nodig hebt om volledig bij te komen. Doe het de eerste dagen na je aankomst op je bestemming dus zo mogelijk rustig aan en gun jezelf wat tijd om langzaam te acclimatiseren.

-          Reserveer zo lang mogelijk van tevoren. Treinen zijn vaak erg vol en de beste plekken in de trein zijn vaak al ruim van tevoren volgeboekt.

-          In de krant ‘Times of India’ (overal te vinden voor een paar roepies) kun je op pagina 2 zien of het zin heeft een poging te ondernemen een ticket te reserveren op het station of niet, ze vermelden er hoe vol de treinen al zitten.

-          Hou rekening met de Indische feestdagen. Heel wat Indiërs gaan dan namelijk per trein bij familie op bezoek.

-          Schaf het boekje 'Trains at a Glance' aan. Hierin staat veel informatie over de belangrijkste spoorverbindingen in India. Het boekje kan je kopen op de grote stations of in de boekenwinkels.

-          Koop tickets online (PM of PM) of in de speciale counters voor toeristen, die op veel stations te vinden zijn, maar niet bij schimmige bureautjes op straat.

-          Leer de terminologie op de tickets. Zo betekent "RAC" op je ticket bijvoorbeeld reserved against cancellation, wat inhoudt dat je pas recht hebt op een stoel of bed wanneer iemand anders zijn reservering annuleert, en "WL" waitlisted, wat betekent dat je op de wachtlijst bent geplaatst.

-          Koop een Indrail-pas wanneer je van plan bent om veel met de trein te reizen in India. Met de Indrail-pas kun jeonbeperkt reizen met elke trein waarmee je wil. Zie voor meer informatie www.indiarail.co.uk.

-          Wanneer je op korte termijn een kaartje nodig hebt probeer dan aan het toeristenloket, dat in veel stations aanwezig is, een zogenoemd ¨tourist quota” kaartje te krijgen. Voor iedere trein rit worden namelijk een aantal plaatsen per klasse speciaal gereserveerd voor toeristen.

-          Reis in het zomerseizoen in één van de airco-klassen. Het kan dan namelijk erg warm worden in de trein (met name wanneer de trein stilstaat).

-          Reserveer een bovenslaapplaats (upperberth) als je 2e klasse sleeper reist. Je kunt dan gaan slapen wanneer je wil (het onderste bed dient overdag als zitplaats, het middelste bed is dichtgeklapt en het bovenste bed is altijd een bed) en je wordt minder lastig gevallen omdat je uit het zicht ligt.

-          Boek voor de kortere treinreizen (tot vier uur reistijd) ook eens een ticket in de lagere klasse. Alleen daar krijg je namelijk de echte India-treinbelevenis.

-          Ga een uurtje eerder naar het station. Op de perrons is zoveel te zien dat het wachten op de trein al belevenis op zich is.

-          Maak je niet druk wanneer er 5 minuten voor aankomsttijd nog geen perron bekend is. Over het algemeen wordt dat pas op het allerlaatste moment bekend gemaakt.

-          Leg in de trein je tas met een ketting met hangslot vast aan het bagagerek of aan de banken; Onder de bank waar je op zit zitten meestal ringen waaraan je je rugzak kunt vastketenen.

-           In de trein is een toilet dat vaak erg vies is, neem dus toiletpapier mee en wat extra water en desinfecterende gel om je handen na afloop.

-          Als je kieskeurig bent qua eten, neem dan je eigen eten mee aan boord. De maaltijden die ze vanuit de trein aanbieden, zijn niet altijd even best en vaak erg spicy. Op elk station waar je wat langer stopt, komen mensen langs die eten verkopen, maar als je geen enkel risico wilt lopen, neem dan je eigen eten mee.

-          Deel het eten en eventuele snoepjes die je bij je hebt met je medepassagiers. Delen is namelijk een Indiase gewoonte en het is de ideale manier om in contact te komen met je medepassagiers.

-          Maak vrienden met degene die naast je zit. Naast het feit dat je op die manier veel over India te weten komt is het een makkelijke manier om te achterhalen of je je bestemming nadert. In de treinen wordt namelijk niets omgeroepen.

-          Hou rekening met vertragingen. Treinen in India zijn in de regel eerder wel dan niet vertraagd. Hou daar dus rekening mee in de planning (bijv. bij het boeken van aansluitende treinreizen).

-          Zorg dat je klaarstaat om de trein te verlaten voordat je het eindstation bereikt. De mensen die op het perron staan te wachten beginnen namelijk meteen met instappen (soms klimmen ze zelfs door de ramen heen) en het kost dan ook vaak heel wat moeite om je naar buiten te worstelen.

-          Reizen per trein in India is een ervaring. Geniet ervan!

YouTube-iconVolg ons Facebook!

  • reportages

  • vliegtickets

  • bijzonderbestemmingen

  • Op auto-avontuur in IJslandSocialmedia-reis door Zuid Amerika

    Rondreis door Togo en Beninfoto-video/video-s/de-terugreis

  • reisoranisatie-logos