Vooropgesteld, alle drie de boeken hebben hetzelfde formaat. Misschien te groot om mee te nemen in het vliegtuig, maar wel enorm leuk om in de auto te hebben liggen. Nog beter: in bed, om met een zaklamp te speuren naar bijzondere landen, feiten en weetjes. Want reizen maakt je wijzer, maar bovenal nieuwsgieriger, zo weten ook de junior reporters van Reisbijbel. Hun top drie!

Wonderlijke wereldatlas – prikkelen

Je eerste Lonely Planet, weet jij nog welke dat was? Junior reizigers kunnen met deze wonderlijke wereldatlas in ieder geval hun eerste reizen gaan uitstippelen. Duidelijk geschreven, met net als in de andere twee atlassen op alle pagina's heel veel te zien en te lezen. De raadsels in de woestijn in Peru bijvoorbeeld, of natuur en cultuur in midden-Europa. De schrijvers hebben veel indrukwekkende statistische informatie verzameld, bijvoorbeeld over het aantal mensen dat per jaar in Zuid-Azië aan een slangenbeet overlijdt: 14.000 mensen. Maar er staan vooral ook vrolijke weetjes in, zoals het geheim waarom flamingo's roze zijn en het speelgoed waarmee de kinderen in Zuid-Afrika graag spelen. Het boek sluit trouwens af met een flinke wereldquiz. In het register staan gelukkig alle landen en gebieden, zodat je ook daarop kan terugzoeken.

Bestel deze wereldatlas hier voor 19,99 zonder verzendkosten!

Wat Waar Wanneer in de Wereld – verdiepen

Het lijkt wel een atlas! Feiten leren is met dit boek leuker dan ooit. Geprojecteerd op de 65 prachtige kaarten wordt de wereld ontleed. Met mooie foto's, data en extra uitleg over de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis. Bijvoorbeeld over megalieten, die je op alle continenten kan vinden. Bouwwerken van enorme steenblokken, die je op reis in India bijvoorbeeld tegen kan komen. Het boek is opgebouwd in vier tijdsperiodes: antieke wereld, middeleeuwen, moderne tijd en de 20e en 21e eeuw. Zeker voor kinderen in de bovenbouw en wellicht ook de eerste klassen van de middelbare school biedt deze opbouw een schat van informatie, op een leuke manier ontsloten. En wie weet pikt je zoon of dochter er wel een bestemming uit, omdat ze meer willen ervaren over de goudkoorts, de ontdekking van de elektrische trein in Berlijn of een van de wereldwonderen. In het register vind je alle thema's en onderwerpen. Hiermee ga je op reis, maar ook op school indruk maken!

Bestel het boek hier zonder verzendkosten voor 19,99 euro.

De grote ontdekkingsreizen – puzzelen

Dit boek moet je net als de wereld soms een beetje draaien om alles goed te kunnen bekijken. Enorme tekeningen vol details vullen steeds twee pagina's. Overdwars of gewoon recht, er is genoeg te leren. Wat deden de Chinese ontdekkingsreizigers bijvoorbeeld om tegenwind te trotseren? In dit boek kom je al wel moeilijke woorden tegen, met al die stammen en verre dorpen, maar ook heldere uitleg over de oude en nieuwe wereld. Ook leuk voor volwassenen trouwens, wij leerden er van allerlei nieuwe feitjes uit. Mooi om te lezen is ook dat een ontdekkingsreis zelden in een keer lukt. Ziekten als scheurbuik, wilde dieren of bijvoorbeeld het zuurstofgebrek bij de verkenningen op de Himalaya maken dat doorzettingsvermogen nodig is. Die eigenschap hebben jonge reizigers zeker ook nodig. Hoewel dit boek wellicht het meest geschikt voor de jongste reizigers lijkt, is de navigatie uitdagender dan bij de Wonderlijke wereldatlas.

Bestel 'm hier voor 14,99 inclusief verzenden!