Reisbijbel

U bevindt zich hier:Home>Boekrecensies>De beste gratis op reis-tips in boekvorm
TwitterFacebookYoutubePinterestInstagram

De beste gratis op reis-tips in boekvorm

Geschreven door

Gratis op reis, dat willen we allemaal wel. Maar er zijn echt manieren om je reiservaringen, waar ook ter wereld, een stuk goedkoper op te doen. Soms zelfs echt gratis, bijvoorbeeld bij de free walks, die steeds bekender worden. Maar er zijn ook musea met gratis dagen, fijne plekken om goedkoop te eten en de natuur is vaak sowieso voor nop. Lonely Planet maakte een geweldig reisboek rond dit thema: Het grote gratis op reis boek.

Allereerst, het boek kost je natuurlijk gewoon geld, om precies te zijn 19.99, maar je kan 'm online gratis laten thuisbezorgen! De bruine omslag geeft het boek een budgetstatus, maar die vergeet je meteen als je de reisgids openslaat. Wat een fijne opmaak en dito inhoud. De auteurs kiezen voor bekende steden en bestemmingen, zoals het onvermijdelijke Barcelona en Berlijn, maar nemen je ook mee naar Beiroet waar je het archelogisch museum gratis kan bezoeken. Zeker zo toegankelijk zijn de gratis rooftop-bioscoopavondjes, op zondag in Dubai. Zelfs daar zijn volop gratis mogelijkheden als je goed oplet, voor gratis Amerikaanse filmavonden zijn ook twee pagina's gereserveerd in het boek.

Beiroet foto: Marc Veraart

Openbaar vervoer

Betaal je in Nederland doorgaans de volle mep voor een treinrit, in veel landen is dit beter geregeld. Bijvoorbeeld in Singapore, waar je met een pre-loaded EzyLink card al flinke korting krijgt. Je koopt hem bij 7-Eleven winkels. Maar als je flink gaat touren met het openbaar vervoer, loont het ook om een Tourist Pass te nemen, waarmee je onbeperkt kan reizen. Zulke tips zijn erg fijn om vooraf te weten, scheelt meteen weer wat googlen! Enne, vermijdt in steden met een watertaxi altijd de toeristenvariant, dat scheelt je bijvoorbeeld in Bangkok aardig wat geld en het is een stuk leuker. Lonely Planet tipt ook de gratis Staten Island Ferry in New York, met uitzicht op het Vrijheidsbeeld!

Gratis op safari

olifant-bij-tent

Een Afrikaanse safari kan je zo honderden euro's kosten. Dure lodges of stoere jeeps slurpen je reisbudget op, of zorgen ervoor dat je zelfs nooit op safarigaat. Maar wist je dat je in Kenia op fietssafari kan tussen de zebra's en giraffen voor 5 euro per dag? En in Ghana boek je een budgetaccomodatie voor zeven euro per nacht, deel je samen met anderen de parkauto van 18 euro per uur en betaal je de gids twee euro per uur. Zelfs voor Tanzania en Oeganda (gorilla's!) weet Lonely Planet je te helpen.

Onbekende natuur in Europa

Nationale parken in Europa zijn vaak niet zo beroemd als die in Amerika of Canada, maar soms zeker zo mooi. Neem bijvoorbeeld het Beierse woud in Tsjechië, waar je 10.000 diersoorten zou kunnen ontmoeten. Gratis. Maar ook Italië of Finland wordt genoemd en tussen Europa's beste gratis zwemplekken staat bijvoorbeeld het spannende Baggy point in Engeland, waar je ook dolfijnen en bruinvissen kan spotten.

Little museum

Lokale gids met passie voor zijn stad

Locals die je meenemen in hun stad zijn zowel in de commerciële variant, als de gratis versies volop in opkomst. Registreer je in Dublin bijvoorbeeld voor vertrek op deze site en je wordt na aankomst opgevangen door een vrijwilliger die een drankje met je gaat drinken in zijn of haar favoriete café of pub. Een initiatief van het kleinste museum van Dublin, waar we hier al eens over schreven.

Dus...

Goede gratis tips zijn altijd welkom. Deel ze op onze facebookpagina met andere reizigers!

Het Grote gratis op reis boek is uitgegeven door Lannoo, 300 pagina's dik en lekker leesbaar! Bestel het hier.