Reisbijbel

U bevindt zich hier:Home>Boekrecensies>Go local, met je camera op zoek naar tribale stammen
TwitterFacebookYoutubePinterestInstagram

Go local, met je camera op zoek naar tribale stammen

Geschreven door

De meest verre uithoeken van de wereld bezoeken. Slapen in hutjes van de lokale stam of de massale slacht van rendieren bijwonen. Het werk van Hannelore Vandenbussche is adembenemend.

Het werk van de Nederlandse fotograaf Jimmy Nelson zal geen enkele reiziger onbekend zijn. In zijn fotoproject Before they pass away legde hij in een drie jaar durende fotoreis op unieke wijze stammen over heel de wereld vast. Zijn assistente Hannelore Vandenbussche beschrijft in haar boek Before they pass away, de verhalen achter de foto's hoe het project achter de schermen verliep. Een jaloersmakend boek om ademloos van te genieten, zo blijkt. En, uiteraard zie je ook veel beelden van hun werk over de hele wereld. Het prachtig vormgegeven boek neemt je onder andere mee naar Nieuw-Zeeland, Siberië, Argentinië, Namibië en Papoea-Indonesië.

06 NELSON-resized

Maar het zijn niet alleen de reiservaringen die maken dat je het boek blijft lezen en bekijken. Bij ieder land staat een prachtig getekende kaart, met feiten over de reistijd, afstand en het transport. Want reizen naar alle uithoeken van de wereld vraagt om improviseren. Hoe blijft je foto- en filmapparatuur bijvoorbeeld bruikbaar in de Artische kou van Chukota, waar het in de winter min veertig wordt? En de speciaal aangeschafte thermokleding blijkt minder bruikbaar dan die kleding van de locals, die Hannelore van met stro gevoerde rendierhuidlaarzen voorzien.

05 NELSON

De prachtige foto's, gecombineerd met de prima verteltrant, geven een gedetailleerde indruk van de stammen die ze hebben bezocht. Hoewel de laatste jaren het leven van veel stammen op allerlei verschillende manieren naar buiten is gebracht, is het boek juist een heel compleet werk. Want we zagen de Namibische Himba misschien tien jaar geleden dan al wel in een commercieel tv-programma, de manier waarop ze met hun vee in cirkels leven om wilde dieren af te schrikken onthoud je toch het beste door erover te lezen.

De verbazing en verwondering die Jimmy, Hannelore en hun cameraman Bram steeds opnieuw treft tijdens hun reizen, en zo goed beschreven worden, maken dat je zelf ook verder wilt trekken dan de gebane paden. Sommige bestemmingen zijn misschien slechts voor een enkeling weggelegd, maar de beschrijving van hun bezoek aan Argentinië zal iedere paardenliefhebber inspireren. De aanblik van Jimmy Nelson op zijn knieën tussen opstuivend zand en galopperende Gaucho's, afgewisseld met het afzien in Mongolië: wat is reizen toch prachtig!

coverOok mee op reis naar de verre uitheemse stammen? Bestel het boek Before They Pass Away, de verhalen achter de foto's van Hannelore Vandenbussche dan hier zonder verzendkosten. Voor 28,50 krijg je een geweldig geïllustreerd boek, dat je vast heel vaak gaat (her)lezen en bekijken.

YouTube-iconVolg ons Facebook!

• reportages

• vliegtickets

• bijzonderbestemmingen

• lofoten videoOp auto-avontuur in IJslandSocialmedia-reis door Zuid Amerika

Rondreis door Togo en Beninfoto-video/video-s/de-terugreis

• reisoranisatie-logos

Rondreis MONGOLIË 23 dagen Overnachten op eindeloze grasvlaktes

5734
€ 2695.00
Mongolië geeft de geheimen van de uitgestrekte steppen steeds meer prijs aan de nieuwsgierige buitenwereld. Je ontmoet een volk van herders en ruiters. Onderweg rijd je door een adembenemend landschap, ...

Rondreis TRANSMONGOLIË EXPRESS 23 dagen Van Moskou naar Beijing

5791
€ 3345.00
Een langgekoesterde droom wordt werkelijkheid! Een reis met de beroemde Transmongolië Express door de natuurpracht van Siberië en Mongolië, een afstand van in totaal 7865 kilometer. Natuurlijk wil je wat ...