Reisbijbel

U bevindt zich hier:Home>Boekrecensies>Reisfotografie in een boek en cursus
TwitterFacebookYoutubePinterestInstagram

Reisfotografie in een boek en cursus

Geschreven door

Er zijn weinig reizigers die geen camera meenemen op reis. Variërend van de compactcamera via de smartphone naar een semi-professionele camera. Fotografe Laura Vink reist zelf de hele wereld over, geeft cursussen en heeft nu haar ervaringen in een dik, mooi vormgegeven boek verzameld.

Maar liefst 374 bladzijden over fotografie heeft Vink gevuld. Met veel, mooie foto’s en in totaal twaalf hoofdstukken over even zoveel onderwerpen. Het boek is heel systematisch opgebouwd, begint bij de voorbereiding, behandelt vervolgens de verschillende types fotografie en sluit af met tips om je foto-apparatuur te beschermen en de foto’s te verwerken. Bij alle, vaak prachtige reisfoto’s staan de technische specificaties, in een tamelijk onopvallend gele letter. Die zal niet voor iedereen even goed te lezen zijn, maar het is wel de moeite waard.

Met name het hoofdstuk over dierenfotografie is erg uitgebreid en interessant, zijn opmerkingen dat ‘dieren natuurlijk niet te regisseren zijn’ overbodig. Maar Vink heeft duidelijk veel ervaring met dit genre en daar kan je je voordeel mee opdoen. Ook de informatie over bijvoorbeeld fotograferen van vulkanische activiteit is een goede voorbereiding voor je eigen reis naar zo’n gebied. De beelden van White Island in Nieuw-Zeeland zijn prachtig.

Binnenkant boek

Royale opzet

De royale, hippe opzet leidt er helaas wel toe dat er geregeld herhaling optreedt tijdens het lezen. De auteur laat geen detail onvermeld, zoals bijvoorbeeld bij timing (‘als je wilt voorkomen dat andere toeristen in beeld lopen’). In een later hoofdstuk voegt de fotografe daar wel goede tips aan toe, zoals het gebruiken van een extreem lange sluitertijd van één tot twee minuten, zodat de voorbijgangers van je foto verdwijnen. Deze techniek werd volgens Vink vroeger bij analoge fotografie al vaak toegepast voor ansichtkaarten.

De stijl van Laura is soms wat betuttelend en in haar wens volledig te zijn, lees je bijvoorbeeld: “Voor goed belichte en scherpe foto’s zijn cameravaardigheden essentieel.” En ja, bij straatfotografie heb je ‘geen controle over de situatie’. De tip om dan een ‘lens met lange brandpuntsafstand’ op je camera te schroeven, vraagt om nadere informatie. Het is een aandachtspunt bij veel boeken over reisfotografie, ze worden vaak voor een gemengde doelgroep geschreven. Ook Vink gaat geregeld te snel uit van kennis over bepaalde fotografieonderwerpen, zoals bijvoorbeeld een ‘cropcamera’. Maar, ze weet wel alles over reisfotografie en zowel voor beginners als gevorderden is dit een heel compleet, en inspirerend boek.

Grand canyon, Laura Vink

Gouden en blauwe uur

De ruime ervaring van Laura, ze bezocht al zo’n dertig landen, vertaalt zich bijvoorbeeld ook in praktische tips over de compositie. Erg handig ook, voor wie dat nog niet wist, is de uitleg over het gouden én het blauwe uurtje. Dat eerste zullen de meeste fotografen wel kennen, en vindt net ná en vóór zonsopgang plaats. De zon staat dicht bij de horizon en geeft die prachtige warme, gouden gloed. Het blauwe uurtje zit daar net voor. Laura’s tip: “Fotografeer je dan met een sluitertijd van enkele seconden, dan wordt de lucht in de foto prachtig felblauw.” Dit soort praktische tips staat handig verzameld op de blauwe pagina’s. Er is bijvoorbeeld ook een pagina met handzame, duidelijke informatie over sluitertijd en beweging. Ideaal om bijvoorbeeld golven meer rust mee te geven, of juist in volle kracht weer te geven.

Tip van Reisbijbel: "Het boek leent zich niet om mee op reis te nemen. Maak dus wat foto's op je smartphone met de belangrijkste tips, die staan met name op de blauwe pagina's, zo kan je onderweg een en ander teruglezen. Laura Vink heeft ook een online fotocursus samengesteld. Niet goedkoop, maar de referenties op de site beloven veel goeds. Er is ook een e-book."

Bestellen van boek of cursus

Je kan het boek hier bestellen, het is in eigen beheer uitgegeven. Bij deze variant krijg je nog extra video's. Hier vind je meer informatie over de verschillende varianten van de fotocursus 'Nooit meer op de automatische stand'. En hier bestel je de gratis voorproefjes.

YouTube-iconVolg ons Facebook!

• reportages

• vliegtickets