Humoristisch en bruikbaar: Universele reisgids voor moeilijke landen

Slimme Reistips

In twee maanden drie herdrukken, dat krijg je als een humoristisch én bruikbaar boek schrijft in het land met het meest reislustige volk ter wereld. De 'Universele reisgids voor moeilijke landen' maakt reizen in moeilijke landen minder moeilijk. Makkelijker dus. En (nóg) leuker.

'Je komt op plekken waar een toerist nog een bezienswaardigheid is'.

tekst Carlien van Viegen

Tips verpakt in anekdotes

In de inleiding kom je direct in de mood (of juist niet): 'Als je naar de inhoudsopgave kijkt, ziet die er merkwaardig uit'. De auteur benadrukt dat hij niet gaat uitleggen hoe je een buskaartje moet kopen. 'Als je dat niet weet: een moeilijk land is niets voor jou.' Wat vind je zoal in deze reisgids die 'vol zit met reistips die in andere reisgidsen ontbreken'? Aanwijzingen voor alleenreizende vrouwen ('doe een trouwring om'), hoe je omgaat met corruptie ('het verschil tussen een bandiet en een agent is op veel plekken flinterdun'), wat je moet doen als je aan de diarree raakt ('zorg dat je de buschauffeur te vriend houdt'), suggesties voor als je het echt niet meer weet ('schaam je niet om thuis te komen met foto's van witte stranden') en welke acties goed zijn voor je reiskarma.

De universeelheid van moeilijke landen

De auteur, die veel gereisd heeft in moeilijke landen en jaren in het moeilijke land Rusland heeft gewoond, is ervaringsdeskundige. Hij suggereert daarmee niet dat dit boek compleet is, integendeel. Dat is het inderdaad niet, hij heeft bijvoorbeeld geen ervaring met Latijns-Amerika. Maar als liefhebber van moeilijke landen weet je: in elk moeilijk land kom je dezelfde moeilijke dingen tegen.

Ze zijn overal: mannetjes

Zoals 'mannetjes', die je in ieder moeilijk land hebt. Iedere reiziger die buiten Europa is getreden herkent dit: mannetjes die het wel even voor je regelen met de hoteleigenaar die heel toevallig zijn neef is, mannetjes die het knopje van de lift voor je indrukken en mannetjes die vaag rondhangen op straat. Note: 'Ze hoeven niet per se van het mannelijk geslacht te zijn'. Lezen over de vele mannetjes is een feest (der herkenning ook), er is zelfs een paragraaf waar ze stuk voor stuk persoonlijk in de spotlights staan.

Inpakken en wegwezen

Jelle's tips en uitleg worden afgewisseld met zijn columns en geïllustreerd met tekeningen van Michiel van de Pol. Soms is het even puzzelen waar een afgebroken zin verder gaat, maar het is een te leuk boek om daarover te zeuren. Mijn tip: lees 'm in één ruk uit en neem 'm lekker mee, hij is tien keer zo licht als de Lonely Planet.

Titel: Universele reisgids voor moeilijke landen
Scrhijver: Jelle Brandt Corstius
ISBN / Code: 9789044619089