Reisbijbel

U bevindt zich hier:Home>Artikelen>Boekrecensies
TwitterFacebookYoutubePinterestInstagram

Boekrecensies

vrijdag, 17 januari 2014 00:00

Boekrecensie: Klem – Frank van Zwol

Eerlijk is eerlijk, de cover van het boek "Klem" oogt in eerste instantie niet heel uitnodigend. Met een kilometerslange pijpleiding en een futuristisch uiterlijk op de voorkant, had ik het boek in de winkel waarschijnlijk niet eens bekeken. Gelukkig was er een vriendin van mij die het boek tijdens een vakantie had gelezen en dacht dat het met mijn passie voor noordelijke landen én thrillers wel een aanrader voor mij zou zijn...

donderdag, 19 december 2013 16:57

Solitude: over afzondering en gemeenschappen

Solitude; in the wake of Willem Barentsz, is de neerslag van een roadtrip die Jeroen Toirkens en Petra Sjouwerman ondernamen door de Barentsz regio, het Arctische noorden van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland.

"Alle rijervaring die de afgelopen twintig jaar routine is geworden, moet ik overboord gooien. Ik moet mijn motor van me afduwen in de bocht, in plaats van met mijn motor mee te hangen. De achterrem gebruiken in plaats van de voorrem. Staand rijden, in plaats van met mijn lichaam sturen. Het is doodeng en verschrikkelijk moeilijk".

zondag, 22 september 2013 16:22

Te gast in Myanmar

Mijn reisbibliotheek bestaat uit bergen losse titels die ik allemaal ooit aanschafte in het vooruitzicht van een reis die later al dan niet werd uitgevoerd. Daarnaast staan er in de kast enkele series, die ik volledig heb verzameld omdat ik ze erg mooi vind. Of ik de landen die het onderwerp vormen binnenkort zou bezoeken, deed bij het verzamelen niet ter zake. Ik was onbekend met de serie Te gast in, tot me het nieuwste deel daarvan, dat over Myanmar gaat, onder ogen kwam.

Het is een warme vrijdagavond in juli wanneer ik besluit het boek "De ijle lucht in" (Into Thin Air) van Jon Krakauer open te slaan. Het idee om te lezen over de kou spreekt me wel aan. Het blijkt het begin van een marathonsessie en nog geen 48 uur later is het boek uit. Het verhaal heeft me aangegrepen, verbaasd en geëmotioneerd. Hoe kon het zó mis gaan op de flanken van de Mount Everest?

'Wellicht vinden ze ons wel asociaal,' zegt Pat, terwijl hij zijn gitaar opzij legt. Ik kijk op van mijn boek en zeg: 'Ze vinden ons zeker asociaal. Maar dat kan me geen barst schelen.'

Onbekend maakt onbemind. Dit spreekwoord schoot Martin Boon telkens te binnen als hij reacties hoorde van mensen die voor het eerst over zijn reisdoel hoorden. Oost-Europa, wat moet je daar nu doen? En dan ook nog eens met de kinderen. Alsof het een straf is. Niets is minder waar! Dit mysterieuze deel van Europa, dat voor veel mensen nog schuilgaat achter een denkbeeldig ijzeren gordijn, lag klaar om ontdekt te worden en Martin is er met zijn gezin voor gegaan!

zondag, 13 januari 2013 16:42

Beroep: avonturier

Aukje van Gerven besluit haar leven drastisch om te gooien. Ze hangt haar kantoorbaan aan de wilgen nadat haar relatie plotseling stukloopt. Ze gaat het grote avontuur aan en fietst samen met haar Nieuw-Zeelandse geliefde Jon van Tanzania dwars door Afrika, via het Midden-Oosten, door Europa terug naar huis. Avontuurlijk, des te meer omdat de reisgenoten elkaar pas kenden. Het valt dan ook niet altijd mee om het hoofd te bieden aan de uitdagingen die ze on the road en in hun relatie tegenkomen. Ze zijn helemaal op elkaar aangewezen, ze reizen met minimale middelen, beleven de meest bizarre én mooie dingen.

De feestdagen zijn alweer in zicht en voor je het weet is het alweer 2013 en tijd voor een nieuwe scheurkalender. Wat is er voor een reisgek dan leuker dan een scheurkalender waarmee je elke dag nieuwe reisinspiratie kunt opdoen, zoals de Capitool Reiskalender 2013? Naar eigen zeggen biedt deze kalender namelijk een schat aan informatie over de meest uiteenlopende bestemmingen, van bezienswaardigheden, musea en uitstapjes met kinderen in eigen land tot citytrips en natuurparken in het buitenland. De verwachtingen waren dan ook hoogespannen toen ik de kalender uit de verpakking haalde.

Wij Nederlanders zijn dan wel het meest reislustige volk ter wereld, maar we hebben voor deze leuke hobby slechts 25-30 vakantiedagen per jaar beschikbaar (als je fulltime werkt). Hoe zorg je dat je met dit beperkte aantal vrije dagen toch de wereld kunt zien? Geïllustreerd met prachtige foto's staat het boek 'De Wereld in 27 vakantiedagen' vol met tips en trucs voor de (onervaren) reiziger, die creatief wil leren omgaan met zijn tijd en eens iets anders wil zien dan de Spaanse costa.

In twee maanden drie herdrukken, dat krijg je als een humoristisch én bruikbaar boek schrijft in het land met het meest reislustige volk ter wereld. De 'Universele reisgids voor moeilijke landen' maakt reizen in moeilijke landen minder moeilijk. Makkelijker dus. En (nóg) leuker.

'Je komt op plekken waar een toerist nog een bezienswaardigheid is'.

maandag, 27 augustus 2012 20:47

Een caleidoscopisch verhalenboek

Een klassiek reisboek is '1559 km tussen Amsterdam en Gouda' niet. Aan de reis zelf en de daarbij meestal beschreven ontberingen wordt relatief weinig aandacht besteed en ook de persoonlijke belevenissen van de schrijver spelen geen hoofdrol. Beiden komen slechts naar voren als het ten dienste staat van waar het in dit boek om draait: verhalen over plaatsen, hun geschiedenis en hun vroegere en huidige inwoners.

Eerder dit jaar verscheen het boek Saharazand van verwoed woenstijnreiziger Roelant Meijer. Het boek is een fotoreisverslag van een wel heel bijzondere woestijnreis, die Roelant in 2010 maakte door de Libische woestijn.
Samen met mede-expeditieleider Jerome Blösser reisde Roelant met zijn karavaan bestaande uit 24 kamelen, 4 toearegs, 1 politieagent uit Tripoli en 12 ervaren reizigers door een onbekend stuk zandwoestijn in Libië van Murzuq naar Tellesim. Ze doorkruisten de Erg Murzuq, een zeer afgelegen gebied dat alleen maar uit zand bestaat en waar geen goede stafkaarten van bestaan.

Onlangs kwam het boek I am a backpacker van de Nederlandse Hilda Spoormaker uit. Het boek bevat 100 interviews met backpackers uit alle delen van de wereld en geeft op die manier een mooi kijkje in de wereld van backpackers. Wat drijft hen? Waar lopen ze tegenaan? Wat is ze meegevallen? Wat zouden ze nooit meer doen? Dit boek is niet alleen bedoeld voor alle jongeren die er over denken om met een backpack de wereld te gaan verkennen, maar voor iedereen die nieuwsgierig is naar de wereld van backpackers.

Pagina 2 van 2
  • reportages

• vliegtickets