National Geographic – 545 gram

Zo’n 270 pagina’s telt de reisgids Vietnam van National Geographic. Voorin uiteraard een kaart in de flap. National Geographic kiest ervoor om het land in het mooi vormgegeven boek met kleuren in acht gebieden op te delen. Hanoi en Ho Chi Minh-stad krijgen een eigen hoofdstuk, net als de geschiedenis en cultuur. Met een reiswijzer krijg je praktische informatie, die een prima basis is, maar wellicht niet geheel actueel meer.

Handig zijn de reisroutes die verbonden zijn aan de verschillende gebieden, die ook vooraf al een indruk geven van wat je kan verwachten. In de tekst staan ook reissuggesties waarmee je toeristische hot spots, zoals Ha Long Bay, kan ontlopen en toch de prachtige karsttorens ziet. Het boek leest prima weg, zoals bij veel reisboeken wordt praktische informatie met de eigen mening van de auteurs afgewisseld. Bestel deze gids voor 21,99 bij Bol.com, je krijgt 'm gratis thuisbezorgd.

Trotter – 464 gram

Deze serie beveelt zichzelf als ‘de beste bagage’ aan. Het biedt voor Vietnam in ieder geval het meeste inhoud voor het gewicht aan. Dunne bladzijden, kleine letters en geen foto’s. Vietnam is in vijf gebieden opgedeeld, voorafgegaan door praktische informatie en zo’n vijftig pagina’s over cultuur en maatschappij. De veelbewogen geschiedenis wordt overzichtelijk verteld aan de hand van de dynastieën en overheersers.

De tussenkop in 1945 ‘Hocus pocus, daar zijn ze weer’ misstaat bij de ellende die de bevolking heeft moeten doormaken, maar de reisinformatie is erg compleet. Alle benodigde extra’s staan direct bij de plaatsjes die je wilt bezoeken. Neem Ha Long Bay, waar je leert hoe het systeem met de botenhuur werkt, welke grotten je het beste kan bezoeken en hoe lang je voor welk bezoek moet uittrekken. Voor de reiziger die ter plekke de route wil bepalen is dit een fijn boek. De gids kost 19,99, je bestelt hem bijvoorbeeld bij Bol.com online.

Dominicus – 447 gram

Fraai vormgegeven, vergelijkbaar met National Geographic, is het boek opgedeeld 10 zones waarin je chronologisch van zuid naar noord reist. Je maakt er eerst kennis met Vietnam. Het boek is zo geschreven dat je er in het vliegtuig fijn doorheen leest en goed bent voorbereid over de cultuur, geschiedenis en praktische zaken. Eenmaal ter plekke is het leuk om ‘s avonds vast te lezen over de plaatsen die je gaat bezoeken. Alle high lights van Ho Chi Minh-stad (Saigon) staan verzameld, met korte extra tips, bijvoorbeeld over alternatief vervoer. Alle hoofdstukken worden afgesloten met praktische informatie, zoals klimaat – daar zit in Vietnam nogal variatie in – en enkele suggesties voor accommodatie.
Bestel deze gids voor 19,95 bij bijvoorbeeld Bol.com

Reizen zonder reisgids – 0 gram

Echt geen ruimte in je koffer? Zonde, want alle drie bovenstaande reisboeken geven je een goede leidraad bij je reis door Vietnam. Online is echter natuurlijk een schat aan informatie te vinden, zoals op onze eigen landenpagina's. Vietnamezen maken ook erg veel gebruik van Tripadvisor voor hun marketing. Zo vind je bijvoorbeeld reviews voor restaurants, maar ook voor de beste kleermakers in Hoi An.
In Ho Chi Minh-stad en Hanoi kan je met free walks bovendien een (gratis) rondleiding van studenten krijgen. Daarmee leer je de weg en de cultuur pas echt kennen. Een pak stroopwafels als bedankje, is daarbij wel aan te raden! Tikt 339 gram aan gewicht aan, maar je laat het onderweg wel ergens achter!