Krijg je extra gemaakte kosten terug bij vluchtproblemen

Slimme Reistips

Vertraging tijdens je reis door problemen met je vlucht zijn balen. Maar… je kan het ook anders bekijken. Wie weet levert het je budget voor een ticket voor een volgende reis op! De online reis assistent Miss Casey, een app en website, legt uit wat je rechten zijn en hoe je die vergoeding kan claimen.

tekst Fleur Besters

    Sta je helemaal klaar op het vliegveld met je bagage, kom je erachter dat je vlucht een forse vertraging heeft! Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Maar een flinke vluchtvertraging van meer dan drie uur kan je geld opleveren. Volgens Europese Verordening 261/2004 heb je namelijk recht op een vergoeding bij vertragingen vanaf drie uur! Is je vlucht geannuleerd? Dan heb je zelfs al recht op vergoeding bij aankomstvertragingen vanaf twee uur. Die vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon en is wettelijk bepaald op basis van je vluchtafstand. De reden van de vertraging of annulering is bepalend voor je recht op vergoeding. Slecht weer geldt bijvoorbeeld als een buitengewone omstandigheid, in zulke gevallen heb je helaas geen recht op een vergoeding.

    Stel: Je staat bepakt en bezakt klaar op Schiphol voor je vlucht naar Buenos Aires, als je ineens een melding krijgt dat je vlucht geannuleerd is. Het vliegtuig heeft een motorstoring en moet gerepareerd worden. Je komt uiteindelijk met een vertraging van zes uur aan in Buenos Aires. Je hebt nu recht op een vergoeding van €600 voor het tijdsverlies. Kassa!



    Extra gemaakte kosten door vluchtvertraging


    Vluchtvertraging is natuurlijk al vervelend genoeg, laat staan dat je ook nog extra kosten moet maken! In principe is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor jouw verzorging tijdens de vertraging. Zo heb je vanaf twee uur vertraging recht op eten en drinken. Duurt je vertraging zo lang dat je een slaapplek nodig hebt, dan moet de luchtvaartmaatschappij ook een hotel voor je regelen. Dit is allemaal wettelijk vastgelegd in Europa onder Verordening 261/2004. Buiten Europa vallen deze kosten onder het Verdrag van Montreal. Regelt de luchtvaartmaatschappij jouw verzorging niet? Dan kun je deze kosten achteraf terugvragen, bijvoorbeeld met behulp van Miss Casey. Zij neemt jou al het werk uit handen en zorgt ervoor dat je netjes je geld terugkrijgt.

    Er zijn natuurlijk ook nog andere kosten die je mogelijk hebt moeten maken door vluchtproblemen. Je hebt bijvoorbeeld een auto gehuurd op het vliegveld, maar deze is dicht als jij ineens midden in de nacht aankomt in plaats van vijf uur s’ middags. Je moet toch naar je accommodatie en moet bijvoorbeeld een taxi nemen.

    Stel: Je hebt een huisje geboekt in Toscane en er staat een huurauto voor je klaar op het vliegveld. Door een flink vertraagde vlucht kom je zo laat aan dat de autoverhuurder al is gesloten. Je neemt een taxi naar het huisje en haalt een dag later je gehuurde auto op. Je hebt recht op teruggave van de extra gemaakte taxikosten.



    Extra gemaakte kosten door buitengewone omstandigheid?


    Ook in het geval van een buitengewone omstandigheid zoals slecht weer of een staking van de luchtverkeersleiding heeft de luchtvaartmaatschappij nog steeds een zorgplicht en is deze verantwoordelijk voor jouw vervolgschade. Overmacht of niet, jouw extra gemaakte kosten moeten gewoon vergoed worden. Je hebt helaas geen recht op een vergoeding voor vluchtproblemen wanneer er sprake is van een buitengewone omstandigheid.

    Over Miss Casey


    Miss Casey is een online reis assistent, die je kan helpen bij vluchtproblemen zoals vertraging, vertraagde bagage en extra gemaakte kosten. Dat doet ze met een app waarmee je je reis zorgvuldig kan voorbereiden, je kan het ook via de website regelen. Je slaat er ook je reisdocumenten in op en Miss Casey houdt vervolgens alles voor je bij. Als je reis niet gaat zoals gepland, dan staat ‘zij’ voor je klaar om je te helpen. Ze kan de claim bij je luchtvaartmaatschappij voor je indienen op basis van no cure, no pay. Mocht ze inderdaad een succesvolle claim doen, dan betaal je 26 euro administratiekosten per persoon, en 29% van de winst. Bij een bagageclaim draag je een kwart van de vergoeding af, net als bij een claim voor extra gemaakte kosten die voortvloeien uit een vertraging of annulering.


    close

    Heeft de reistips jou geholpen? Deel hem dan met anderen!

    close

    Heeft de reistips jou geholpen? Deel hem dan met anderen!