Pelgrim op het eiland van 88 tempels: de magie van Shikoku

Slimme Reistips
pelgrim japan

De Shikoku ohenro is een cirkelvormige pelgrimstocht langs achtentachtig boeddhistische tempels in Japan. Yvonne Schoutsen besluit deze 1200 kilometer lange tocht te gaan lopen.

“Er is hier maar één weg en maar één tas met spullen. Dat maakt het leven heerlijk eenvoudig. Ik ben op weg naar verlichting.” Dat gevoel krijgt Yvonne Schoutsen in Japan, tijdens haar bedevaart. Ze heeft op haar vierenveertigste verjaardag afscheid genomen van haar zoon, familie en vrienden om vervolgens voor drie maanden naar Japan te reizen. In het boek De magie van Shikoku, pelgrim op het eiland van 88 tempels krijg je als lezer een intieme kijk in de gedachtes en gevoelens die tijdens deze pelgrimstocht bij Yvonne los komen. Iedere avond sluit ze de dag af door haar ervaringen op te schrijven.

Samen vormen zij het -prima weg te lezen- boek van 270 bladzijden. De beroemde boeddhistische monnik Kõbõ Daishi liep de pelgrimsroute 1200 jaar geleden voor het eerst. Het pad laat de pelgrim ervaren dat de weg naar verlichting ook hier op aarde bewandeld kan worden, zo is de gedachte achter de pelgrimage op Shikoku.

Zoals bij veel van dit soort reisverhalen heeft ook Schoutsen een speciale reden de pelgrimage te volbrengen. Haar eigen moeder had altijd de wens ooit een pelgrimstocht te lopen, maar overleed al op 53-jarige leeftijd. Dat onverwachte overlijden heeft Yvonne nog geen plek kunnen geven en daarom zal deze tocht in het teken van haar moeder staan. Ze begint daarom bij tempel 53.

pelgrim

In het boek wordt duidelijk dat de tocht niet zonder offers is. De schrijfster laat haar zoon drie maanden achter om naar Japan te kunnen gaan. De wandelstok Kongozue (symbool voor Kõbõ Daishi)‚ wordt haar maatje, en zo legt Yvonne kilometers af door weer en wind. Ze loopt van slaapplek naar slaapplek. Onderweg ontvangt zij osettai‚ giften voor de pelgrim‚ van de bewoners langs haar route. Dit kan voedsel of geld zijn, of beiden.

Yvonne dompelt zich elke dag trouw onder de Japanse bevolking en gebruiken. Groot voordeel is dat ze de taal redelijk spreekt, zodat ze ook echt contact kan maken. Je voelt bij het lezen haar eindeloze doorzettingsvermogen en wil om deze tocht af te ronden. Hoewel elke dag het zelfde doel heeft‚ wéér een tempel bezoeken en daar haar gebeden te doen‚ ze geeft niet op. Achterin het boek vind je een Japanse woordenlijst die de vertalingen weergeven die gebruikt worden in het hele boek. Om het verhaal kleur te geven, zijn daar ook foto’s te vinden. Enig nadeel van deze aanpak is dat je een hoop heen en weer bladert, waardoor je soms uit het verhaal raakt.

Maar je als lezer ook spiritueel in het leven staat‚ zal je dit boek beter begrijpen dan wie dan ook. Jij als mens staat centraal en de wereld om je heen helpt om jouw levensverhaal verder in te kleuren. Yvonne is deze pelgrimstocht aangegaan aan als een blanco bladzijde en heeft er uiteindelijk een heel bijzonder mooi en (persoonlijk) leerzaam boek van kunnen maken.

Ook naar Japan?

Op de site van het Japanse tourismebureau vind je meer informatie over een (korte) kennismaking met de pelgrimsroute. Onder andere Tenzing Travel biedt reizen naar Japan aan. Vraag hier een gratis offerte op.