Puur Patagonië

Verre Avonturen

Als je van natuur houdt, veel vogels en dieren in en rond het water wilt zien, je beslist niet verveeld raakt van elke dag steak en Malbec op het menu én het einde van de wereld met eigen ogen wilt zien, dan moet je beslist naar Patagonië gaan! Dat is dan ook precies wat ik heb gedaan!

tekst Lisette Kaptein

Een aantal hoogtepunten op een rij:

Fin del Mundo

In Ushuaia hangt een relaxte sfeer. Je voelt aan alles dat dit echt een bijzondere plek is. Het is de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld, Chili claimt terecht dat ze het meest Zuidelijke stukje land hebben. Vanuit Ushuaia vertrekken bijvoorbeeld ook de cruises naar Antartica. Wel nog even doorsparen J

Vuurland

We bezochten het mooie natuurpark Tierra del Fuego (Vuurland) waar we een prachtige wandeling langs de kust maakten en zelfs een stuk per kano over het Beagle kanaal voeren. Erg ruig daar, oer-natuur. Er leven nagenoeg geen insecten en alles ademt een sprookjes achtige sfeer uit. We eindigen onze wandel-boottocht bij het officiële einden van Ruta 3, die begint in Alaska! Zuidelijker loopt er geen weg.

Pinguins

We zijn we per boot (ook over het Beagle kanaal) langs diverse eilandjes gevaren waar zeeleeuwen kolonies huizen en heel veel vogels (meeuwen, aalscholvers, albatros-achtigen) nesten. Met Piratours zijn we vervolgens eerst per bus naar Estancia Haberton gereden. Daarna per boot naar een ander eilandje gevaren waar twee soorten pinguins (Magelhaen en ezelspinguin) wonen. En het gave is dat we ook óp dat eiland mochten rondlopen. Beware of pinguins! Wat een toffe dieren zijn dat! Echt super grappig hoe ze ons aankijken en zich niets aantrekken dat we tussen ze in lopen. De meeste pinguins zaten nog op/in hun nest om de eieren uit te broeden. We konden ze dus van heel dichtbij naderen en fotograferen.

El Calafate

Na een binnenlandse vlucht van anderhalf uur vanaf Ushuaia landden we (mét bagage) in El Calafate. Met de taxi zijn we naar ons hotel gegaan in het centrum van dit stadje. El Calafate is vooral bekend om de Perito Moreno gletsjer en die moet je beslist gezien hebben! Eén van de laatste gletsjers die nog dagelijks ongeveer een meter aangroeit.

Per bus is het anderhalf uur rijden vanuit El Calafate naar de gletsjer. En dan is het erg indrukwekkend om die enorme ijsmuur (5 km breed, 40 meter hoog) van zo dichtbij te kunnen zien. Via keurige wandelpaden loop je langs de gletsjer die je af en toe enorm hoort kraken. En ook vallen er stukken af, helaas is dat nèt niet op de foto te zetten 😉 Daarna zijn we met een bootje heel dicht langs de gletsjer gevaren naar de andere kant van het water. Daar hebben we een ‘mini-trekking’ gedaan, oftewel: een klein stukje over de gletsjer lopen! En dat is echt heel speciaal. Met klimijzers loop je over het duizenden jaren oude ijs en zie je onder je de meest waanzinnige kleuren blauw verschijnen. Na een anderhalf uur durende wandeling krijgen we tot slot op de gletsjer een drankje aangeboden: whiskey on the rocks. Juist met ijs vanaf de gletsjer 😉

El Chaltèn

In El Chaltèn wonen slechts 500 mensen en jaarlijks komen er tienduizenden mensen bergwandelen of -klimmen. Het dorpje zelf is nagenoeg uitgestorven als wij er zijn (laagseizoen). Wij zijn niet van die berggeiten maar een stuk in de natuur wandelen is prima. De routes zijn heel goed aangegeven. Door de wind voelt het kouder dan het is. De zon schijnt gelukkig wel als we naar een prachtig meer wandelen.

Totaal verblijven we drie nachten in dit dorpje. Dat is wat lang (achteraf hè 😉 ). Mocht je er ooit komen: 2 nachten is meer dan genoeg. Of sla het gewoon helemaal over 😉

Bariloche

Bariloche ligt in een merengebied tegen bergen aan. Het is het outdoor- en ski-centrum van Argentinië. Helaas was het al lente en was er geen sneeuw meer. In het stadje zelf overal hotels met namen zoals: ‘Edelweiss’ ,’Bariloche Ski hotel’, ‘Alpen hotel’ (!), ‘Chamonix’. Midden in het stadje was een mooi plein met oude gebouwen en op dat plein kon je voor een paar peso op de foto met een Sint Bernard hond 🙁 Beetje zielig. Op het plein zagen we trouwens de eerste straattekeningen van de witte hoofddoekjes van de Madres. Dat zijn de Argentijnse moeders die elke donderdag in Buenos Aires demonstreren om de regering te dwingen uitsluitsel te geven wat er met hun verdwenen zonen is gebeurd. Bij elk hoofddoekje een naam en een datum. We weten alleen niet zeker of dat de verdwijndatum of overlijdensdatum is.

In de omgeving van Bariloche hebben we een paardrijtocht gemaakt door uitgestrekte heuvelachtige landschappen met  duizenden koeien en besneeuwde bergtoppen in de verte. Bijzonder mooi!!!

Op naar Puerto Madryn

Helaas geen vluchten door staking van Aerolineas Argentina, dus alsnog de nachtbus moeten nemen. De volgende ochtend kwamen we enigszins brak aan in Puerto Madryn. We haastten ons naar de duikschool omdat we hadden afgesproken daar met zeeleeuwen te duiken! Na een kort boottripje kwamen we in de baai waar de zeeleeuwen verblijven. Met hoog tij slapen de mama’s en papa’s op het strand en de kleintjes spelen lekker in het water. Vrijwel direct nadat we in het water lagen, kwamen ze al nieuwsgierig om ons heen zwemmen. Geweldig om te zien!!!! Een stuk of tien zeeleeuwen kwamen ons tegemoet en stoten tegen ons aan, beten in onze vinnen en uiteindelijk zelfs in armen en benen en handen. Niet hard, maar net zoals een puppy speels kan bijten! Ze voelen met hun mond, voelsprieten en tanden wie of wat jij bent. Erg aandoenlijk!!!

Zuidkapers

Naast de zeeleeuwen kwamen we ook voor de walvissen (Zuidkapers) naar Puerto Madryn. Een auto was zo gehuurd om in eigen tempo naar het schiereiland te rijden, 80 km ten Noorden van PM. In Puerto Pyramides stapten we aan boord van een grote rihb die ons in een 20 minuten naar een baaitje voer waar de walvissen verbleven. Onderweg kwamen we nog een dode walvis tegen, een jong dier dat niet genoeg eten via de moeder heeft kunnen drinken. Een eindje verder zagen we de walvissen al aan de oppervlakte. Het gespuit uit het ademgat en de staarten die in de lucht zwiepen zijn ontroerend! De walvissen komen heel dichtbij en de boot houdt goed stil zodat ze in de buurt blijven. Vier moeders met jong zien we voorbij komen. Waanzinnig!!!

Na de walvissentocht rijden we met de huurauto verder het schiereiland over. We rijden langs de kust waar vele zeeleeuwen en zee-olifanten huizen! De meesten liggen op apegapen en bewegen nauwelijks. Maar we zien ze wel goed liggen!

Op de terugweg naar Puerto Madryn kwamen we ook nog heel veel guanaco’s tegen. Dat zijn een soort lama’s die overal in Argentinië voorkomen.

Buenos Aires

We sluiten onze reis af met een paar dagen in/rondom Buenos Aires. De stad zelf is warm, broeierig, lawaaiig en vol. Na bijna drie weken natuur valt zo’n stad voor ons nogal tegen. Natuurlijk zijn we naar het Plaza de Mayo gegaan met het roze huis. Daar heeft Evita Perron haar balkonscene gehouden. En het plein waar elke donderdag de Madres nog demonstreren.

Daarna door naar La Boca, de wijk waar voetballer Maradona is opgegroeid en waar mooie gekleurde huisjes staan. Helaas is dit een enorme tourist-trap geworden en waren we na 15 minuten snel uitgekeken.

‘s Avonds bezochten we een tango show bij Complejo Tango. Voorafgaand kregen we nog tangoles, maar omdat die zo overvol was en maar 1 docent had, was dat niet echt heel leuk. De show met bijbehorend dinner was wel prima. Met goede live muziek was het een vermakelijke avond.

De stad waren we zogezegd snel beu, dus we boekten een Dia del Campo, oftewel: een dagje platteland. Op een uurtje rijden van de stad verbleven een dag op een super relaxte boerderij. Eerst een paardrijtochtje, dan lunch (asado) en tot slot relaxen bij het zwembad. Een heerlijk slot van onze reis!

Doen

• Einde van de wereld bezoeken en wandelen in natuurpark Tierra del Fuego
    • Beklimmen van de Perito Moreno Gletscher
    • Paardrijden over de pampa’s bij Bariloche of net buiten Buenos Aires
    • Duiken (of snorkelen) met zeeleeuwen in Puerto Madryn
    • Walvissen kijken bij Puerto Pyramides

Zelf reizen

Je kunt prima zelf Argentinië bereizen. Omdat we ‘slechts’ drie weken de tijd hadden, hebben we vooraf alle vluchten geboekt. Dat kan ook geld schelen omdat je met een zogeheten ‘Airpass’ goedkopere tarieven krijgt. Als je geen bezwaar hebt tegen de bus en tijd genoeg hebt, is dat vervoersmiddel veel voordeliger.

Let op

Bewaar al je (pin)bonnetjes en aankoopbewijzen van je pesos, anders kun je ze niet meer wisselen tegen euros. Zie ook: https://www.reisbijbel.nl/reistips/tip-bewaar-je-pin-en-wisselbonnen-in-argentinie

En de binnenlandse airlines zijn niet heel betrouwbaar, zorg dus voor een alternatief plan als de door jou geboekte vluchten worden geannuleerd.

Meer lezen over mijn reis door Argentinië? Mijn verslag en foto’s van vind je op mijn blog.

Wie wil jij inspireren met dit reisverhaal? Deel het snel!